السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
 |
| [Foto Illustrasi] |
Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) merupakan seorang Sahabat terkemuka dari Ansar (khususnya cabang Banu Zurayq dari Khazraj) di Madinah, yang dikenali kerana penyertaan langsungnya dalam peristiwa-peristiwa penting Islam awal dan penceritaan Hadisnya. Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) menyertai Perang Badar dan dikreditkan dengan menyaksikan ajaran Muhammad Rasulullahﷺ, termasuk doa-doa khusus.
Biografi dan Fakta Utama
Identiti: Rifa’a bin Rafi’(رحمة الله) bin Malik bin Al-Ajlan, juga dikenali sebagai Az-Zuraqi.
Penyertaan: Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) merupakan peserta dalam Perang Badar.
Penceritaan Hadis: Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) merupakan seorang perawi Hadis, dengan sekurang-kurangnya satu penceritaan penting yang direkodkan dalam Sahih al-Bukhari.
Peristiwa Solat: Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) menceritakan kisah seorang lelaki yang menambah doa (doa) yang indah selepas bangun daripada rukuk dalam solat, yang dipuji oleh Nabi ﷺ, dengan mengatakan bahawa beliau melihat lebih daripada tiga puluh malaikat bersaing untuk menulisnya terlebih dahulu.
Sumbangan kepada Islam
Sumbangan Ketenteraan: Sebagai peserta dalam Perang Badar, Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) menyumbang kepada pertahanan asas komuniti Islam awal.
Pemeliharaan Sunnah: Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) berkhidmat sebagai penyampai ajaran Muhammad Rasulullahﷺ, terutamanya mengenai tindakan dan doa semasa solat.
Kepatuhan kepada Perintah: Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) dan kaumnya (disebutkan secara khusus bersama Rafi' ibn Rifa'ah dalam beberapa riwayat) dikenali kerana mematuhi larangan dan ajaran Muhammad Rasulullahﷺ.
Biografi dan Fakta Utama
Keturunan: Nama penuhnya ialah Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) bin Malik bin Ajlaan al-Ansari al-Zuraqi.
Kebaktian Awal: Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) merupakan antara penduduk awal Madinah yang memeluk Islam. Semasa ayahandanya, Raafi, hadir di Bai'at al-Aqabah, Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) sendiri menganggap penyertaannya dalam Perang Badar sebagai penghormatan terbesarnya.
Keluarga: Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) berasal dari keluarga yang beriman; abangnya, Khallad bin Rafe', juga merupakan seorang sahabat yang menyertai perang Badar dan Uhud.
Sumbangan Utama kepada Islam
Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) menyumbang dengan ketara merentasi bidang ketenteraan, politik dan keilmuan:
Penyertaan dalam Perang Besar:
Perang Badar: Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) merupakan seorang veteran yang terkemuka dalam pertempuran pertama yang penting dalam sejarah Islam ini.
Konflik Sivil: Pada tahun-tahun berikutnya, beliau tetap setia kepada kekhalifahan Sayidina Ali ibn Abi Talib ( (رحمة الله) , menyertai Perang Jamal dan Siffin bersamanya.
Pemeliharaan Hadis:
Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) merupakan penghubung penting dalam penyampaian ajaran Nabi, dengan riwayat-riwayatnya muncul dalam koleksi utama seperti Sahih Bukhari.
Riwayat Terkenal: Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله) terkenal dengan riwayat peristiwa di mana seorang lelaki menambah perkataan "Rabbana walaka-l hamd hamdan kathiran taiyiban mubarakan fihi" semasa solat. Rifa'ah melaporkan bahawa Nabi ﷺ melihat lebih daripada tiga puluh malaikat bersaing untuk mencatat kata-kata itu terlebih dahulu.
Status Pahlawan Badar: Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله)meriwayatkan sebuah hadis di mana Malaikat Jibril (as) mengesahkan bahawa para sahabat yang berperang di Badar adalah umat Islam yang terbaik, sama seperti para malaikat yang menghadiri Badar adalah malaikat yang terbaik.
Impak Ilmiah: Riwayat-riwayatnya telah membantu membentuk perundangan Islam (fiqh) dan perkembangan sains pengesahan hadis.
Adakah anda ingin meneroka hadis-hadis khusus yang beliau riwayatkan dengan lebih terperinci, atau mungkin mempelajari tentang sahabat lain dari puak Zuraqi?
Nota: Walaupun beberapa sumber dalam hasil carian menyebut "Rafi' ibn Umair" (seorang pencuri padang pasir yang menjadi soleh) dan yang lain menyebut "Rifa'a bin Abdul Mundhir" (seorang sahabat lain), riwayat Sahih Bukhari khusus yang berkaitan dengan "Rifaa bin Rafi Az-Zuraqi" mengesahkannya sebagai sahabat yang dihormati yang menceritakan kejadian solat yang disaksikan oleh malaikat.

Hadith Riwayat Rifa’a bin Rafi’ Az-Zuraqi (رحمة الله)
Diriwayatkan: Rifaa bin Rafi AzZuraqi Daripada Sahih Bukhari
Hadis No: 764
Diriwayatkan/Autoriti Rifaa bin Rafi AzZuraqi
Disenaraikan dalam: Ciri-ciri Solat
Pada suatu hari kami sedang solat di belakang Nabi. Apabila baginda mengangkat kepalanya daripada rukuk, baginda berkata, "Sami'a-l-lahu Liman hamida." Seorang lelaki di belakangnya berkata, "Rabbana walaka-l hamd hamdan Kathiran taiyiban mubarakan fihi" (Ya Tuhan kami! Segala pujian hanyalah untuk-Mu, banyak pujian yang baik dan penuh berkah). Apabila Nabi selesai solat, baginda bertanya, "Siapakah yang telah mengucapkan kata-kata ini?" Lelaki itu menjawab, "Saya." Nabi berkata, "Saya melihat lebih daripada tiga puluh malaikat berlumba-lumba untuk menulisnya dahulu." Nabi bangkit (dari rukuk) dan berdiri tegak sehingga semua vertebra tulang belakangnya berada pada kedudukan semula jadi.
Rifa’ah bin Rafi’ Az-Zuraqi (radhiyallahu anhu) berkata: “Jibril (alaihis salam) datang kepada Nabi (sal Allahu alaihi wa sallam) dan bertanya: ‘Bagaimanakah kamu menilai antara kamu orang-orang yang menyertai perang Badar?’ Nabi (sal Allahu alaihi wa sallam) menjawab, ‘Mereka adalah orang-orang Islam yang terbaik.’ Jibril berkata: ‘Begitu juga keadaan para malaikat yang berada di Badar.’” [Sahih Bukhari]
Musnad Ahmad #18224
مسند أحمد ١٨٢٢٤: حَدَّثَنَا عَفَّانُ حَدَّثَنَا بِشْرٌ يَعْنِي ابْنَ الْمُفَضَّلِ حَدَّثَنَا عَبُهُ عُثْمَانَ بْنِ خُثَيْمٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عُبَيْدِ بْنِ رِفَاعَةَ بْنِ رَافِعٍ الزنِّرَقِ جَدِّهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ حَلِيفُنَا مِنَّا وَمَوْلَانَا مِنَّا وَابْنُ أُخْتِنَا مِنَّ
Musnad Ahmad 18224: Telah menceritakan kepada kami ['Affan] Telah menceritakan kepada kami [Bisyr] yakni Ibnu Al Mufadldlal, Telah menceritakan kepada kami [Abdullah bin Utsman bin Khutsaim] daripada [Isma'il bin Ubaid bin Rifa'ah bin Rafi' Az Zuraqi] dari [bapaknya], Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. bekas budak kami dan anak saudara perempuan kami adalah termasuk dari golongan kami."
Musnad Ahmad #18225
مسند أحمد ١٨٢٢٥: حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ قَالَ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرِعّ عَمْرِعّو يَحْيَى بْنِ خَلَّادٍ الزُّرَقِيِّ عَنْ رِفَاعَةَ بْنِ رَافِعٍ الزُّرَقِيِّ وَكَانَ مِنْ أَصْحَبِلَّ النَّهَبِي عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَالِسٌ فِي الْمَسْجِدِ فَصَلَّى قَرِيبًا مِنَصَهُ مِنَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمِ وَسَلَّمَ فَإِنَّكَ لَمْ تُصَلِّ قَالَ فَرَجَعَ فَصَلَّى كَنَحْوٍ مِمَّا صَلَّى ثُمَّ انْصَرَفَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيَفَلَ اللَّهُ عَلَيْهََّ مَلَسَهِ أَعِدْ صَلَاتَكَ فَإِنَّكَ لَمْ تُصَلِّ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي كَيْفَ أَصْنَعُ قَسَلَ قَسَلَ الْقِبْلَةَ فَكَبِّرْ ثُمَّ اقْرَأْ بِأُمِّ الْقُرْآنِ ثُمَّ اقْرَأْ بِمَا شِئْتَ فَإِذَا رَكَعْتَ فَاجْعَلْ رَاحَتَعَلَ رُكْبَتَيْكَ وَامْدُدْ ظَهْرَكَ وَمَكِّنْ لِرُكُوعِكَ فَإِذَا رَفَعْتَ رَأْسَكَ فَأَقْمْ صُلْكُمْ صُلْكَبَ الْعِظَامُ إِلَى مَفَاصِلِهَا وَإِذَا سَجَدْتَ فَمَكِّنْ لِسُجُودِكَ فَإِذَا رَفَعْتَ رَأْسَكَ فَاجْلِسْ عَلَى فَخِذِكَ الْيُسْرَى ثُلْكُمْ كُلِّ رَكْعَةٍ وَسَجْدَةٍ
Musnad Ahmad 18225: Telah menceritakan kepada kami [Yazid bin Harun] ia berkata: telah menyampaikan kepada kami [Muhammad bin Amru] daripada [Ali bin Yahya bin Khallad Az Zuraqi] daripada [Rifa'ah bin Rafi' Az Zuraqi] ia adalah salah seorang dari sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam, ia berkata: Seorang laki-laki datang, sementara Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam sedang duduk di dalam Masjid. Kemudian laki-laki itu shalat di dekat beliau, dan setelah shalat ia pun menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam. Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Ulangilah shalatmu, karena kamu belum shalat." laki-laki itu pun mengulangi shalatnya seperti yang dikerjakannya pertama kali. Setelah selesai, ia pun kembali menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam, dan beliau bersabda lagi: "Ulangilah shalatmu, karena sesungguhnya kamu belum shalat." maka laki-laki itu pun berkata: "Wahai Rasulullah, ajarilah aku, bagaimana seharusnya saya lakukan!" beliau bersabda: "Jika telah menghadap kiblat, maka bertakbir dan bacalah Ummul Qur`an (surat Al Fatihah), kemudian bacalah sesukamu dari Al Qur`an. Dan jika kamu ruku', maka letakkanlah kedua telapak tanganmu di atas kedua lututmu. Luruskanlah punggungmu dan bersikap tenanglah dalam posisi ruku'. Dan ketika kamu mengangkat kepala dari posisi ruku', kemudian dan saat kamu berdiri kembali. sujud, maka bersikap tenanglah dalam sujudmu, dan jika kamu mengangkat kepala dari posisi sujud, maka duduklah di atas paha kirimu Dan lakukanlah itu semua dalam setiap raka'at dan sujud."
Musnad Ahmad #18226
مسند أحمد ١٨٢٢٦: قَالَ قَرَأْتُ عَلَى عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مَهْدِيٍّ : مَالِكٌ عَنْ نُعَيْمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْمُجْمِرِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ يَحْيَى الزُّرَقِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ رِفَاعَةَ بْنِ رَافِعٍ الزُّرَقِيِّ قَالَ كُنَّا نُصَلِّي يَوْمًا وَرَاءَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا رَفَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأْسَهُ مِنْ الرَّكْعَةِ وَقَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ قَالَ رَجُلٌ وَرَاءَهُ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ حَمْدًا كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ فَلَمَّا انْصَرَفَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ الْمُتَكَلِّمُ آنِفًا قَالَ الرَّجُلُ أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَقَدْ رَأَيْتُ بِضْعَةً وَثَلَاثِينَ مَلَكًا يَبْتَدِرُونَهَا أَيُّهُمْ يَكْتُبُهَا أَوَّلًا
Musnad Ahmad 18226: (Imam Ahmad) berkata: Saya telah membacakan kepada [Abdurrahman bin Mahdi]: [Malik] dari [Nu'aim bin Abdullah Al Mujmir] dari [Ali bin Yahya Az Zuraqi] dari [ayahnya] dari [Rifa'ah bin Rafi' Az Zuraqi] ia berkata: Pada suatu hari, kami shalat di belakang Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam. Ketika beliau mengangkat kepalanya dari ruku' dan membaca, "SAMI'ALLAHU LIMAN HAMIDAH (Allah Maha Mendengar bagi siapa saja yang memujinya)." Tiba-tiba seorang laki-laki menyahut di belakangnya, "RABBANAA LAKAL HAMDU KATSIIRAN THAYYIBAN MUBAARAKAN FIIH (Ya Rabb kami, bagi-Mu segala pujian yang baik dan banyak, serta mengandung keberkahan)." Ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam selesai shalat, beliau bertanya: "Siapa yang berkata-kata tadi?" laki-laki itu pun menjawab, "Saya wahai Rasulullah." Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: "Sesungghnya saya telah melihat tiga puluh lebih Malaikat yang saling berlomba, siapa di antara mereka yang menulisnya pertama kali."
Diriwayatkan oleh Rifa`a bin Rafi` Az-Zuraqi:
Pada suatu hari kami sedang solat di belakang Nabi Muhammad (saw). Apabila baginda mengangkat kepalanya daripada rukuk, baginda berkata, "Sami`a l-lahu liman hamidah." Seorang lelaki di belakangnya berkata, "Rabbana wa laka l-hamdu, hamdan kathiran taiyiban mubarakan fihi" (Ya Tuhan kami! Segala pujian hanyalah untuk-Mu, banyak pujian yang baik dan penuh berkah). Apabila Nabi selesai solat, baginda bertanya, "Siapakah yang mengucapkan kata-kata ini?" Lelaki itu menjawab, "Saya." Nabi Muhammad (saw) berkata, "Saya melihat lebih daripada tiga puluh malaikat berlumba-lumba untuk menulisnya dahulu." Nabi bangkit (dari rukuk) dan berdiri tegak sehingga semua vertebra tulang belakangnya berada pada kedudukan semula jadi.
Referensi
Rujukan: Sahih al-Bukhari 799
Rujukan dalam buku: Buku 10, Hadis 194
Rujukan web USC-MSA (Bahasa Inggeris): Jilid 1, Buku 12, Hadis 764
Al-Mubarakpuri, Safi-Ur-Rahman (2015). The Sealed Nectar (Ar-Raheeq Al-mMakhtum): Biography of the Noble prophet (Revised ed.). Darussalam Publications. p. 274. ISBN 978-1591440710. Sahih al-Bukhari: Volume 4, Book 52, Number 276 W. Montgomery Watt (1956), Muhammad at Medina Oxford: Clarendon Press, p. 12. Watt notes that the date for the battle is also recorded as the 19th or the 21st of Ramadan (15 or 17 March 624). William Montgomery Watt (1956). Muhammad at Medina. Clarendon Press. p. 17. The people of Medina were much readier to join Muhammad's expeditions...The friendly tribes between Medina and the sea were presumably more ready to help Muhammad openly...Pagan nomads in the neighbourhood of Medina were much readier to profess Islam.
John Esposito, Islam, Expanded edition, Oxford University Press, p.4-5 Watt 1956, p. 10-11. Ramadan 2007, p. 100-101. Watt 1986, p. 867-868. Mubārakfūrī, Ṣafī al-Raḥmān (2002). The Sealed Nectar: Biography of the Noble Prophet. Darussalam. ISBN 978-9960-
No comments:
Post a Comment