Monday, December 22, 2025

Jabir ibn Abd Allah al-Ansari رضي الله عنه

 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم


[Foto Illustrasi]

Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) 

Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) ialah seorang sahabat  Muhammad Rasulullah ﷺ yang legenda, terkenal dengan panjang umurnya, sumbangan besarnya kepada kesusasteraan Hadis, dan pengabdiannya yang teguh kepada keluarga Nabi.

Biografi

Kehidupan Awal: Dilahirkan di Yathrib (Madinah) kira-kira 15 tahun sebelum Hijrah, Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) berasal dari suku Khazraj.

Pengislaman: Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) memeluk Islam semasa kecil dan merupakan peserta termuda di Bai'ah al-Aqaba yang kedua.

Percubaan Keluarga: Bapanya, Abdullah ibn Amr, syahid dalam Perang Uhud, meninggalkan Jabir bertanggungjawab terhadap sembilan orang adik-beradik perempuan dan hutang yang banyak pada usia muda.

Kematian: Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) meninggal dunia di Madinah sekitar tahun 78 Hijrah (kira-kira 697 Masihi) pada usia 94 tahun, menjadikannya salah seorang sahabat Nabi ﷺ yang terakhir.

Sifat dan Perwatakan

Kebaktian yang mendalam: Dikenali kerana kecintaannya yang mendalam kepada Nabi ﷺ dan Ahl al-Bayt (keluarga Nabi).

Semangat Akademik: Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) seorang cendekiawan yang berdedikasi yang mengembara sejauh Syria untuk mengesahkan satu Hadis.

Integriti: Ahli sejarah menggambarkannya sebagai perawi yang boleh dipercayai dan seorang ahli hukum (faqih) yang berfikiran adil yang menghindari sikap berat sebelah.

Kasih sayang: Walaupun menghadapi kesukaran, beliau dikenali kerana khidmatnya kepada orang lain, seperti menyediakan air kepada tentera semasa pertempuran ketika beliau terlalu muda untuk berperang.

Sumbangan Utama kepada Islam

Perawi yang Prolifik: Beliau adalah antara Mukthirun (mereka yang meriwayatkan lebih 1,500 Hadis). Riwayatnya merangkumi topik penting seperti Haji, undang-undang Islam, dan kebaikan para sahabat.

Perkhidmatan Ketenteraan: Beliau menyertai 19 pertempuran bersama Muhammad Rasulullah ﷺ, termasuk Perang Khandaq, Perjanjian Hudaybiyyah, dan Penaklukan Mekah.

Warisan Ilmu: Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) menubuhkan sebuah kumpulan pengajaran di Masjid Nabawi, membimbing para cendekiawan terkemuka seperti Mujahid dan Ata ibn Abi Rabah.

Jambatan ke Generasi Seterusnya: Muhammad Rasulullah ﷺ, terkenal dengan memberitahu Jabir bahawa dia akan hidup cukup lama untuk bertemu cucunya, Imam Muhammad al-Baqir, dan mengarahkan Jabir untuk menyampaikan salam kepadanya, yang akhirnya dilakukan oleh Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) .

Jemaah Pertama Arbain: Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  diiktiraf sebagai orang pertama yang melawat tapak pengebumian Sayidina Hussain (رضي الله عنه)  di Karbala, yang mengasaskan tradisi Ziarat al-Arbain.

Adakah anda ingin meneroka Hadis-hadis khusus yang diriwayatkan oleh Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  atau lebih terperinci tentang peranannya dalam Perang Khandaq?

Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  adalah seorang sahabat Muhammad Rasulullah ﷺ yang terkemuka, yang terkenal dengan pengabdiannya kepada keluarga Nabi (Ahl al-Bayt), penceritaan Hadisnya yang meluas, dan penyertaannya dalam pelbagai pertempuran untuk Islam.

Biografi

Kehidupan Awal dan Keluarga: Dilahirkan di Yathrib (Madinah) kepada keluarga miskin dari suku Khazraj, bapa Jabir (رضي الله عنه), Abdullah ibn Amr ibn Haram(رضي الله عنه), merupakan seorang yang awal memeluk Islam dan hadir pada Ikrar Aqabah pertama dan kedua. Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  sendiri telah mengangkat sumpah setia pada usia muda, mungkin semuda tujuh tahun, menjadikannya salah seorang anak Ansar (pembantu Madinah) pertama yang menerima Islam. Bapanya syahid dalam Perang Uhud, meninggalkan Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  dengan hutang yang besar dan tanggungjawab menjaga tujuh orang adik perempuannya.

Khidmat Ketenteraan: Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  menyertai banyak peristiwa dan pertempuran penting bersama Muhammad Rasulullah ﷺ, dengan beberapa sumber menyenaraikan sehingga 19 kempen, termasuk Penaklukan Makkah. Beliau kemudiannya berperang dalam Perang Siffeen bersama  Khalifah Sayidina Ali ibn Abi Talib (رضي الله عنه) .

Kehidupan Kemudian: Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) menjalani kehidupan yang panjang, akhirnya menjadi buta pada usia tuanya. Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) meninggal dunia di Madinah sekitar tahun 78 Hijrah (697-698 Masihi), salah seorang sahabat terakhir Muhammad Rasulullah ﷺ, yang masih hidup.

Sifat dan Perbuatan

Pengabdian kepada Ahlulbait: Muhammad Rasulullahﷺ, merupakan penyokong setia keluarga Muhammad Rasulullahﷺ (Ahl al-Bayt). Beliau secara terbuka memperjuangkan kebaikan Khalifah Sayidina Ali ibn Abi Talib (رضي الله عنه) di Madinah, menggelarnya sebagai manusia terbaik.

Keilmuan dan Pengajaran: Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  merupakan seorang ulama dan ahli hukum (faqih) yang dihormati yang mengadakan kumpulan pengajaran di Masjid Nabawi di Madinah. Pelajar-pelajar datang dari Mesir dan Syria untuk belajar daripadanya.

Kebolehpercayaan: Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) dianggap secara meluas sebagai seorang perawi yang boleh dipercayai dan tidak berat sebelah, berdedikasi untuk memelihara ajaran Muhammad Rasulullahﷺ, dengan tepat.

Ketakwaan dan Ketabahan: Menghadapi kesukaran hutang dan tanggungjawab keluarga bapanya, beliau menunjukkan kesabaran dan keimanan yang tinggi. Sebuah hadis terkenal menceritakan satu mukjizat di mana Muhammad Rasulullahﷺ, berdoa untuk tuaian kurma keluarganya, membolehkan Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) melangsaikan semua hutang tanpa sebarang kurma yang kelihatan dibuang dari timbunan.

Sumbangan Terhadap Islam

Pemeliharaan Sunnah (Tradisi Nabi): Sumbangan Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  yang paling penting ialah meriwayatkan sejumlah besar Hadis (lebih 1,500 menurut beberapa riwayat), menjadikannya salah seorang perawi yang paling prolifik dan sering dirujuk. Riwayat-riwayat ini adalah asas kepada undang-undang dan sejarah Islam.

Penyampaian Riwayat Utama: Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  menyampaikan Hadis-hadis penting seperti Hadis Ghadir Khumm, Hadis Thaqalayn (Dua Perkara Berat), dan Hadis Lawh (Pita), yang merupakan teras kepada teologi Islam.

Pautan keImam-imam Kemudian: Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  memegang tempat yang unik dalam sejarah Islam kerana Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  ditugaskan oleh Muhammad Rasulullahﷺ, untuk menyampaikan salam kepada bakal cucunya, Imam Muhammad al-Baqir, yang pernah ditemui oleh Jabir.

Perintis Ziyarat: Selepas tragedi Karbala, Muhammad Rasulullahﷺ, merupakan orang pertama yang melawat tapak pengebumian Sayidina Hussain  (رضي الله عنه) pada hari Arbain, lalu mewujudkan tradisi ziarah yang penting.

Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) , kanak-kanak Ansar pertama yang menerima Islam.

Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  dilahirkan di Yathrib (kini Madinah) kira-kira 15 tahun sebelum Hijrah yang besar (Muhammad Rasulullahﷺ dan penghijrahan umat Islam dari Makkah ke Madinah). Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  berasal dari keluarga miskin dari suku Khazraj. Bapanya, Abdullah bin Amr bin Haram(رضي الله عنه), menurut beberapa catatan, adalah antara 12 ahli pertama puak Aws dan Khazraj Madinah yang memeluk Islam selepas bertemu Muhammad Rasulullahﷺ di Aqabah berhampiran Makkah pada tahun 621 Masihi.

Pada tahun berikutnya, delegasi yang lebih besar dari Madinah memeterai bai'ah Aqabah kedua yang meletakkan asas bagi penghijrahan umat Islam dari Makkah ke Madinah. Menurut beberapa sumber, delegasi itu terdiri daripada tujuh puluh dua lelaki dan dua wanita – antaranya ialah seorang budak lelaki berusia 7 tahun, Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه). Pada usia muda itu, beliau telah mengangkat sumpah setia kepada Muhammad Rasulullahﷺ dan dengan itu menjadi seorang Muslim semasa kecil.

Dia sangat menyayangi Muhammad Rasulullahﷺ dan sentiasa rapat dengan Baginda, akhirnya menjadi salah seorang perawi Hadis yang paling terkemuka. Dia diiktiraf sebagai sahabat Muhammad Rasulullahﷺ dengan jumlah hadis yang paling banyak berkaitan dengan Haji.

Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) juga mempunyai reputasi saintifik di kalangan para sahabat. Menurut Hisham ibn Urwah, dia menjalankan kumpulan pengajaran di Masjid Nabawi, dengan memberi tumpuan kepada al-Quran. Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) dikenali sebagai seorang yang berwibawa dalam perundangan Islam. Dia diketahui telah menyertai beberapa ekspedisi tentera Islam di bawah pimpinan Muhammad Rasulullahﷺ .

Satu perempuran penting yang tidak disertainya ialah pertempuran Uhud. Apabila bapanya, Abdullah ibn Amr, menyertai tentera Islam dalam pertempuran Uhud, dia meninggalkan Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) untuk menjaga keluarganya. Abdullah mempunyai 12 orang anak perempuan, Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) adalah satu-satunya anak lelaki. Abdullah Ibn Amr syahid di Uhud yang sangat menyedihkan Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) kerana dia telah ditinggalkan dengan beban menjaga adik-beradik perempuannya dan membayar balik hutang bapanya.

Kebimbangannya tidak luput daripada perhatian Muhammad Rasulullahﷺ, yang bertanya, “Mengapa aku melihatmu begitu sedih?” Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) menjawab, “Ayahku terbunuh di Uhud, dan dia meninggalkan ramai anak dan hutang yang besar.” Muhammad Rasulullahﷺ menghiburkannya, mengatakan bahawa ayahnya adalah antara yang syahid, dan membaca firman Allah:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ 

وَلَا تَحْسَبَنَّ ٱلَّذِينَ قُتِلُوا۟ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمْوَٰتًۢا ۚ بَلْ أَحْيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ١٦٩

“Dan janganlah kamu menganggap orang-orang yang terbunuh di jalan Allah sebagai mati. Tetapi mereka hidup di sisi Tuhan mereka, sedang menerima rezeki…” 

[Surah Al Imran/3: Ayat169]

Hati Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) menjadi lega setelah mendengar ayat-ayat ini.

Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) berkahwin dengan seorang balu yang lebih tua daripadanya, walaupun masih muda dan mampu berkahwin dengan wanita yang lebih muda. Dia memilihnya kerana wanita itu dapat membantunya membesarkan adik-beradik perempuannya dengan lebih baik. Walau bagaimanapun, kebimbangannya berterusan, kerana dia masih perlu membayar hutang ayahnya. Ayahnya hanya meninggalkan sebatang pokok kurma kecil, yang hampir tidak menghasilkan buah yang cukup untuk memberi makan kepada mereka.

Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه), meminta bantuan Muhammad Rasulullahﷺ, sambil berkata, “Orang ramai mengetuk pintu rumah saya, meminta saya membayar hutang ayah saya. Sudikah anda ikut saya supaya pemiutang tidak bersikap kasar terhadap saya?” Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) menjawab, “Saya akan datang tidak lama lagi. Pergilah sekarang dan susun kurma anda.”

Semasa Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) menyusun kurmanya, orang ramai bergegas kepadanya, tetapi setelah mendengar nama Muhammad Rasulullahﷺ, mereka menahan diri daripada bercakap, kecuali seorang Yahudi yang enggan menunggu.

Muhammad Rasulullahﷺ tiba, peluh menitis dari dahinya, dan meminta orang Yahudi itu menerima sebahagian pembayaran dan menangguhkan selebihnya. Orang Yahudi itu enggan, dan Muhammad Rasulullahﷺ memohon keberkatan Allah atas kurma tersebut. Kemudian dia menyuruh Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) menyukat kurma untuk pemiutangnya. Secara ajaib, timbunan kurma itu tetap banyak walaupun Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) telah melangsaikan hutang ayahnya.

Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  telah terlepas banyak pertempuran kerana perintah ayahnya untuk menjaga adik-beradik perempuannya. Walau bagaimanapun, selepas kematian ayahnya, Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) menyertai setiap ekspedisi, termasuk pertempuran Thathur-Riqaa’. Semasa mereka kembali, Muhammad Rasulullahﷺ melihat unta Jabir yang perlahan dan menawarkan bantuan. Muhammad Rasulullahﷺ  memukul unta itu dengan ringan dengan tongkat, dan ia tiba-tiba menjadi hidup semula, berlari mengatasi unta-unta lain.

Muhammad Rasulullahﷺ meminta Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) untuk menjual unta itu kepadanya, dan selepas beberapa rundingan, mereka bersetuju dengan harga. Walau bagaimanapun, apabila Jabir pergi untuk menyerahkan unta itu, Muhammad Rasulullahﷺ  mengejutkannya dengan mengembalikan unta itu dan bayarannya. Muhammad Rasulullahﷺ  menjelaskan bahawa niatnya bukanlah untuk mengambil unta itu daripada Jabir tetapi untuk menunjukkan kemurahan hatinya.

Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) menjaga untanya dengan baik, yang kekal berkhidmat untuknya semasa hayat Muhammad Rasulullahﷺ dan di bawah Khalifah Abu Bakar. Apabila unta itu menjadi tua, Khalifah Abu Bakar memberitahu Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) untuk membiarkannya meragut dengan bebas.

Dia hidup pada zaman empat Khalifah yang mendapat petunjuk: Sayidina Abu Bakar al-Siddiq(رضي الله عنه), Sayidina Umar bin Khattab(رضي الله عنه) 

Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) Bersama Imam Baqir .

Imam Sadiq  meriwayatkan daripada bapanya, Imam Muhammad al-Baqir :

Pada suatu hari, aku datang kepada Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) dan memberi salam kepadanya. Dia menjawab salamku dan kerana dia buta, dia memintaku memberitahunya siapa aku. Aku memperkenalkan diriku: “Aku Muhammad, anak Ali, anak Husain.”

Dia berkata: “Wahai anak manusia terbaik, datanglah dekat!” Aku mendekat. Dia memelukku dan mencium tanganku serta cuba mencium kakiku. Aku menarik diriku dan menghalangnya daripada berbuat demikian. Kemudian dia menyambung: “Rasulullah, telah menyuruhku menyampaikan salamnya kepadamu.”

Aku menjawab: “Semoga sejahtera dan rahmat dilimpahkan kepada Muhammad Rasulullahﷺ.” Kemudian aku bertanya: “Jabir, apakah kisah di sebalik ini?”

Dia berkata: “Pada suatu ketika aku berada di sisi Muhammad Rasulullahﷺ, baginda berkata kepadaku, ‘Wahai Jabir, mungkin engkau akan hidup cukup lama sehingga engkau bertemu dengan seorang lelaki dari anak-anakku, yang namanya Muhammadرحمة الله, putra Ali, putra Husain, yang telah dikurniakan Allah cahaya dan hikmah. Oleh itu, sampaikan salamku kepadanya’.”

Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  adalah seorang sahabat Muhammad Rasulullahﷺ yang hebat. Dia adalah salah seorang sahabat Badar. Dia adalah peserta dalam banyak peperangan Muhammad Rasulullahﷺ dan Sayidina Ali ibn Abi Talib (رضي الله عنه)Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  sentiasa menjadi pengikut kenabian dan Ahlul Bait. Dia tidak pernah mengabaikan cinta dan kasih sayang terhadap Muhammad Rasulullahﷺ dan Ahlul Bait. Usaha berterusan Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  dalam memperkenalkan Amir al-Muminin (رضي الله عنه) dan anak-anaknya yang dihormati kepada orang ramai adalah banyak. Tambahan pula, dia adalah jemaah pertama di makam Sayidina Husain Bin Ali (رضي الله عنه) di Karbala. Dia menjadi buta menjelang akhir hayatnya dan meninggal dunia pada usia 90 tahun (pada tahun 78 Hijrah). Diriwayatkan bahawa Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  biasa duduk di masjid Muhammad Rasulullahﷺ, dan berkata: “Wahai Baqir, wahai Pembahagi ilmu.” Penduduk Madinah menyangka dia telah gila. Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  biasa berkata: “Demi Allah! Aku tidak berkata karut. Aku sendiri mendengar Muhammad Rasulullahﷺ, berkata: ‘Wahai Jabir, mungkin kamu akan hidup cukup lama sehingga kamu bertemu dengan seorang lelaki daripada anak-anakku, yang nama dan rupanya serupa denganku. Dia akan membahagi ilmu dengan sempurna. Jadi, setiap kali kamu melihatnya, kirimkan salamku kepadanya.’ Jadi, sabda Muhammad Rasulullahﷺ, itulah yang telah memberiku dorongan untuk mengatakan kata-kata sedemikian.



(Foto Illustrasi - Jabir ibn Abd Allah al-Ansari رضي الله عنه , perawi, penulis hadith-hadith Rasulullah SAW.

Diriwayatkan: Jabir bin Abdullah Al-Ansari Daripada Sahih Bukhari

Hadis No: 4

Diriwayatkan/Autoriti Jabir bin Abdullah Al-Ansari

Disenaraikan dalam: Wahyu

Semasa bercakap tentang tempoh jeda wahyu, melaporkan ucapan Nabi (saw), "Semasa aku berjalan, tiba-tiba aku terdengar suara dari langit. Aku mendongak dan melihat malaikat yang sama, yang telah melawatku di gua Hira, duduk di atas kerusi antara langit dan bumi. Aku takut kepadanya lalu kembali dan berkata, 'Balutlah aku (dengan selimut).' Dan kemudian Allah (swt) menurunkan Ayat-ayat Suci (Al-Quran) berikut: 'Wahai (Muhammad [saw]) yang berselubung (dengan pakaian)! Bangunlah dan berilah amaran... (sehingga) ...dan jauhilah Ar-Rujz (berhala)!' (V.74:1-5) Selepas ini, wahyu mula datang dengan kuat dan kerap berturut-turut satu demi satu."

Hadis No: 673

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Jabir bin Abdullah Al-Ansari

Disenaraikan dalam: Adzan

Pada suatu hari, seorang lelaki sedang memandu dua ekor Nadihas (unta yang digunakan untuk tujuan pertanian) dan malam telah tiba. Dia mendapati Mu'adh sedang solat, lalu dia menyuruh untanya berlutut dan menyertai Mu'adh dalam solat. Mu'adh membaca Surah 'AlBaqara' atau Surah "An-Nisa", (lalu) lelaki itu meninggalkan solat dan pergi. Apabila dia mengetahui bahawa Mu'adh telah mengkritiknya, dia pergi kepada Nabi, dan mengadu tentang Mu'adh. Nabi berkata tiga kali, "Wahai Mu'adh! Adakah kamu sedang mengadili orang ramai?" Adalah lebih baik jika kamu membaca "Sabbih Isma Rabbika-l-a-la (87)", Wash-Shamsi wadu-haha (91)", atau "Wal-laili Idha yaghsha (92)", untuk orang tua, yang lemah dan yang memerlukan solat di belakang kamu." Jabir berkata bahawa Mu'adh membaca Surah Al-Baqara dalam solat 'Isya'.

Hadis No: 45

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Jabir bin Abdullah Al-Ansari

Disenaraikan dalam: Wasiat dan Perjanjian (Wasaya)

Ayahku syahid pada hari (Ghazwa) Uhud dan meninggalkan enam orang anak perempuan dan beberapa hutang yang perlu dibayar. Apabila tiba masanya memetik buah kurma, aku pergi kepada Rasulullah (SAW) dan berkata, "Ya Rasulullah (SAW)! Kamu tahu bahawa ayahku syahid pada hari Uhud dan berhutang banyak, dan aku berharap para pemiutang dapat berjumpa denganmu." Nabi (SAW) berkata, "Pergilah dan kumpulkan pelbagai jenis kurma dan susunlah secara berasingan." Aku berbuat demikian dan memanggilnya. Setelah melihatnya, para pemiutang mula menuntut hak mereka dengan mendesak pada masa itu. Apabila Nabi (SAW) melihat bagaimana mereka bertindak, baginda mengelilingi timbunan terbesar sebanyak tiga kali dan duduk di atasnya dan berkata, "Panggillah sahabat-sahabat kamu (iaitu para pemiutang)." Kemudian baginda terus menyukat dan memberi mereka, sehingga Allah menghapuskan semua hutang ayahku. Demi Allah, alangkah gembiranya aku jika Allah menghapuskan hutang ayahku walaupun aku tidak membawa sebiji kurma pun kepada saudara-saudara perempuanku. Tetapi demi Allah, semua timbunan itu telah lengkap, (sebagaimana adanya) dan aku melihat timbunan tempat Rasulullah (SAW) duduk dan mendapati seolah-olah tiada sebiji kurma pun yang diambil daripadanya. Allah (SWT) berfirman: "Maka kami tanamkan permusuhan dan kebencian di antara mereka"


Hadis No: 39

Daripada: Muwatta Imam Malik. Bab 2, Kesucian

Diriwayatkan/Direkodkan oleh

Yahya menceritakan kepadaku daripada Malik bahawa dia telah mendengar bahawa Jabir ibn Abdullah al-Ansari ditanya tentang menyapu serban. Dia berkata, "Tidak melainkan kamu telah menyapu rambut kamu dengan air."

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 231

Daripada: Sunan An-Nasai. Bab 1, Kitab Bersuci

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Abu Jafar

"Kami berhujah tentang Ghusl di hadapan Jabir bin Abdullah, dan Jabir berkata: 'Satu Sa' air mencukupi untuk Ghusl dari Janabah.' Kami berkata: 'Satu Sa' tidak mencukupi dan begitu juga dua.' Jabir berkata: 'Ia mencukupi untuk orang yang lebih baik daripada kamu dan mempunyai lebih banyak rambut.'" (Sahih)

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 25

Daripada: Muwatta Imam Malik. Bab 2, Kesucian

Diriwayatkan/Direkodkan oleh

Yahya menceritakan kepadaku daripada Malik daripada Abu Nuaym Wahb ibn Kaysan bahawa dia mendengar Jabir ibn Abdullah al-Ansari berkata, "Aku melihat Abu Bakar as-Siddiq makan daging dan kemudian solat tanpa berwudhu."

Laporkan Kesilapan | Permalink

Hadis No: 10

Daripada: Muwatta Imam Malik. Bab 36, Penghakiman

Diriwayatkan/Direkodkan oleh

Yahya berkata, Malik menceritakan kepada kami daripada Hisham ibn Hisham ibn Utba ibn Abi Waqqas daripada Abdullah ibn Nistas daripada Jabir ibn Abdullah al-Ansari bahawa Rasulullah, semoga Allah memberkatinya dan memberinya kedamaian, berkata, 'Jika seseorang bersumpah palsu berhampiran mimbarku ini, dia akan duduk di dalam api.' "

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 122

Daripada: Sahih Bukhari. Bab 54, Jihad (Berjuang untuk jalan Allah)

Diriwayatkan/Otoriti Abu Aqil

Abu Al-Mutawakkil An-Naji berkata: Aku memanggil Jabir bin Abdullah Al-Ansari dan berkata kepadanya, "Ceritakan kepadaku apa yang telah kau dengar daripada Rasulullah (SAW)." Dia berkata, "Aku telah menemaninya dalam salah satu perjalanan." (Abu Aqil berkata, "Aku tidak tahu sama ada perjalanan itu untuk tujuan Jihad atau Umrah.") "Ketika kami kembali," sambung Jabir, "Nabi (SAW) berkata, 'Sesiapa yang ingin kembali lebih awal kepada keluarganya, hendaklah bersegera.' Kami bertolak dan aku berada di atas unta hitam merah yang tercemar dan tidak cacat cela, dan orang ramai berada di belakangku. Semasa aku dalam keadaan itu, unta itu berhenti secara tiba-tiba (kerana keletihan). Setelah itu, Nabi (SAW) berkata kepadaku, 'Wahai Jabir, tunggu!' Kemudian dia memukulnya sekali dengan cambuknya dan ia mula bergerak dengan pantas. Kemudian dia berkata, 'Adakah kamu akan menjual unta itu?' Aku menjawab ya apabila kami sampai di Madinah, dan Nabi (SAW) pergi ke Masjid bersama para sahabatnya. Aku juga pergi kepadanya selepas mengikat unta itu di kaki lima di pintu gerbang Masjid. Kemudian aku berkata kepadanya, 'Ini untamu.' Dia keluar dan mula memeriksa unta itu dan berkata, 'Unta itu milik kami.' Kemudian Nabi (SAW) menghantar sedikit Awaq (iaitu sejumlah) emas sambil berkata, 'Berikan kepada Jabir.' Kemudian dia bertanya, 'Adakah kamu telah mengambil harga penuh (unta itu)?' Aku menjawab ya. Dia berkata, 'Kedua-dua harga dan unta itu adalah untuk kamu.' "

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 252

Daripada: Sahih Bukhari. Bab 5, Mandi (Mandian)

Diriwayatkan/Autoriti Abu Jafar

Semasa saya dan ayah saya bersama Jabir bin 'Abdullah, beberapa orang bertanya kepadanya tentang mandi. Dia menjawab, "Sa' air sudah cukup untukmu." Seorang lelaki berkata, "Sa' tidak cukup untukku." Jabir berkata, "Sa' sudah cukup untuk orang yang lebih banyak rambutnya daripadamu dan lebih baik daripadamu (maksudnya Nabi)." Dan kemudian Jabir (mengangkat) pakaiannya dan mengimami solat.

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 1

Daripada: Muwatta Imam Malik. Bab 48, Pakaian

Diriwayatkan/Autoriti Zayd ibn Aslam

Yahya menceritakan kepadaku daripada Malik daripada Zayd ibn Aslam bahawa Jabir ibn Abdullah al-Ansari berkata, "Kami keluar bersama Rasulullah, semoga Allah memberkatinya dan memberinya kedamaian, dalam serangan di suku Bani Ammar." Jabir berkata, "Aku sedang berehat di bawah sebatang pokok apabila Rasulullah, semoga Allah memberkatinya dan memberinya kedamaian, datang. Aku berkata, 'Rasulullah, marilah ke tempat teduh.' Maka Rasulullah, semoga Allah memberkatinya dan memberinya kedamaian, duduk, lalu aku berdiri dan pergi ke karung kami. Aku mencari sesuatu di dalamnya dan menemui sebiji timun kecil lalu memecahkannya. Kemudian aku membawanya kepada Rasulullah, semoga Allah memberkatinya dan memberinya kedamaian. Baginda berkata, 'Dari mana kamu dapat ini?' Aku berkata, 'Kami membawanya dari Madinah, wahai Rasulullah.'" Jabir menyambung, "Kami mempunyai seorang sahabat kami yang kami biasa lengkapi untuk keluar menjaga tunggangan kami. Aku memberinya apa yang diperlukan dan kemudian dia berpaling untuk pergi ke tunggangan dan dia memakai dua jubahnya yang lusuh. Rasulullah, semoga Allah memberkatinya dan memberinya kedamaian, memandangnya dan berkata, 'Adakah dia mempunyai dua pakaian selain ini?' Aku berkata, 'Ya, Rasulullah.' Dia ada dua helai pakaian di dalam beg.' Aku memberikannya kepadanya. Dia berkata, 'Biarkan dia pergi dan pakaikannya.' Aku membiarkannya pergi untuk memakainya. Ketika dia berpaling untuk pergi, Rasulullah, semoga Allah memberkatinya dan memberinya kedamaian, berseru, 'Semoga Allah memukul lehernya. Bukankah itu lebih baik untuknya?' Dia berkata (mengambilnya secara harfiah), 'Ya Rasulullah, di jalan Allah.' RasulullahAllah, semoga Allah memberkatinya dan memberinya kedamaian, berkata, 'Di jalan Allah.' " Jabir menambah, "Lelaki itu terbunuh di jalan Allah."

Laporkan Kesilapan | Permalink

Hadis No: 43

Daripada: Muwatta Imam Malik. Bab 36, Penghakiman

Diriwayatkan/Autoriti Jabir bin Abdullah Al-Ansari

Malik menceritakan kepadaku daripada Ibn Shihab daripada Abu Salama ibn Abd ar-Rahman ibn Awf daripada Jabir ibn Abdullah al-Ansari bahawa Rasulullah, semoga Allah memberkatinya dan memberinya kedamaian, berkata, "Jika seseorang diberi pencen seumur hidup, untuknya dan keturunannya, ia adalah milik orang yang telah diberikan kepadanya. Ia tidak pernah kembali kepada orang yang memberinya kerana dia telah memberi hadiah dan peraturan pewarisan terpakai padanya."

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 93

Daripada: Sunan at-Tirmidhi (Jami-al-Tirmidhi). Bab 1, Taharah (Penyucian)

Diriwayatkan/Autoriti Hammam ibn Harith

melaporkan bahawa apabila Sayyidina Jabir bin Abdullah (RA) berwuduk selepas membuang air kecil, baginda hanya menyapu stokinnya (dan bukannya membasuh kakinya). Baginda ditanya mengapa baginda berbuat demikian, baginda berkata, "Apakah yang menghalang saya daripada berbuat demikian apabila saya melihat Rasulullah (SAW) berbuat demikian?" Perawi berkata, "Kami sangat menghargai hadis ini kerana baginda memeluk Islam selepas turunnya surah al-Ma'idah." [Ahmed19189, Bukhari 387, Nisai 118,774, Ibn e Majah 453, Muslim 272]

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 190

Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 1, Kitab Sunnah

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Talhah bin Kirash

"Aku mendengar Jabir bin 'Abdullah berkata: "Ketika 'Abdullah bin 'Amr (Haram) terbunuh pada Hari Uhud, Rasulullah (saw) menemuiku, lalu berkata; "Wahai Jabir, tidakkah aku harus memberitahumu apa yang telah Allah firmankan kepada ayahmu?" Yahya berkata dalam Hadisnya: "Dan dia berkata: 'Wahai Jabir, mengapa aku melihatmu patah hati?' Aku (Jabir) berkata: 'Wahai Rasulullah, ayahku telah syahid dan dia telah meninggalkan tanggungan dan hutang.' Dia berkata: 'Tidakkah aku harus memberimu kabar gembira tentang apa yang Allah pertemukan dengan ayahmu?' Aku berkata: 'Ya, wahai Rasulullah.' Dia berkata: 'Allah tidak pernah berfirman kepada sesiapa pun kecuali dari sebalik tabir, tetapi Dia berfirman kepada ayahmu secara langsung, dan Dia berfirman: 'Wahai hamba-Ku! Mintalah sesuatu daripada-Ku, nescaya Aku akan memberikannya kepadamu." Nabi Musa berkata: "Ya Tuhanku, hidupkan aku semula supaya aku terbunuh di jalan-Mu untuk kali kedua." Tuhanku, Maha Suci Dia, berfirman: "Aku telah menetapkan bahawa mereka tidak akan hidup semula." Nabi Musa berkata: "Ya Tuhanku, maka sampaikanlah (berita ini) kepada orang-orang yang aku tinggalkan." Allah berfirman: "Janganlah kamu memikirkan orang-orang mati yang terbunuh di jalan Allah. Malah mereka hidup di sisi Tuhan mereka, dan mereka mempunyai rezeki."[3:169] (Hasan)

Hadis No: 1516

Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 8, Bab Mengenai Pengebumian

Diriwayatkan/Sahih daripada Aswad bin Qais

bahawa dia mendengar Nubaih Al-Anazi berkata: "Aku mendengar Jabir bin Abdullah berkata: 'Rasulullah (saw) memerintahkan agar mereka yang terkorban dalam perang Uhud dikembalikan ke medan perang; mereka telah dipindahkan ke Madinah.'" Sahih

Laporkan Kesilapan | Permalink

Hadis No: 410

Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 2, Bab-bab Bersuci dan Sunnahnya

Diriwayatkan/Sahih daripada Thabit bin Abi Safiyyah Ath-Thumali

"Aku bertanya kepada Abu Ja'far: Adakah diceritakan kepadamu daripada Jabir bin 'Abdullah bahawa Nabi (saw) berwuduk dengan membasuh setiap bahagian sekali?' Baginda menjawab: 'Ya.' Aku berkata: 'Dan setiap bahagian dua kali, dan setiap bahagian tiga kali?' Dia berkata: 'Ya.'" (Sahih)

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 357

Daripada: Sahih Bukhari. Bab 8, Solat (Solat)

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Said bin Al-Harith

Saya bertanya kepada Jabir bin 'Abdullah tentang solat dengan hanya memakai satu pakaian. Dia berkata, "Saya mengembara bersama Nabi dalam beberapa perjalanannya, dan saya datang kepadanya pada waktu malam untuk suatu tujuan dan saya mendapati beliau solat. Pada masa itu, saya memakai satu pakaian yang saya gunakan untuk menutup bahu saya dan solat di sisinya. Setelah selesai solat, dia bertanya, 'Wahai Jabir! Apa yang membawamu ke sini?' Aku memberitahunya apa yang kuinginkan. Setelah selesai, dia bertanya, 'Wahai Jabir! Apakah pakaian yang telah aku lihat ini dan yang dengannya engkau menutupi bahumu?' Aku menjawab, 'Ia adalah pakaian (ketat).' Dia berkata, 'Jika pakaian itu cukup besar, lilitkannya di sekeliling badan (menutupi bahu) dan jika ketat (terlalu pendek) maka gunakanlah sebagai Izar (ikatkannya di pinggangmu sahaja.)'"

Hadis No: 525

Daripada: Sunan An-Nasai. Bab 6, Kitab Waktu-Waktu (Solat)

Diriwayatkan/Sahih daripada Al-Husain bin Bashir bin Sallam

bahawa bapanya berkata: "Aku dan Muhammad bin Ali telah berjumpa dengan Jabir bin Abdullah Al-Ansari. Kami berkata kepadanya: 'Ceritakan kepada kami tentang solat Rasulullah (saw).' Itu berlaku pada zaman Al-Hajjaj bin Yusuf. Dia berkata: 'Rasulullah (saw) keluar dan solat Zuhur ketika matahari telah tergelincir dan bayang-bayang (sesuatu) adalah panjang tali sandal. Kemudian baginda solat Asar ketika bayang-bayang seorang lelaki adalah panjang tali sandal ditambah tingginya. Kemudian baginda solat Maghrib ketika matahari telah terbenam. Kemudian baginda solat Isyak ketika senja telah hilang. Kemudian baginda solat Subuh ketika fajar menyingsing. Keesokan harinya baginda solat Zuhur ketika bayang-bayang seorang lelaki sama dengan tingginya. Kemudian baginda solat Asar ketika bayang-bayang seorang lelaki dua kali ganda tingginya, dan (masa antara solat dan matahari terbenam) berlangsung selama yang diperlukan oleh penunggang laju untuk sampai ke Zul-Hulaifah. Kemudian baginda solat Maghrib ketika matahari terbenam, kemudian baginda solat 'Isya' ketika sepertiga daripada separuh malam telah berlalu.'" - (Salah seorang perawi) Zaid, tidak pasti - "kemudian baginda solat Subuh ketika hari telah terang." (Sahih)

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 3197

Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 30, Bab-bab Penyembelihan

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Ata

bahawa Jabir bin Abdullah berkata: "Kami biasa makan daging kuda." Aku berkata: "Dan baghal?" Dia berkata: "Tidak."

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 528

Daripada: Sunan An-Nasai. Bab 6, Kitab Waktu (Solat)

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Muhammad bin Amr bin Hasan

"Al-Hajjaj tiba, dan kami bertanya kepada Jabir bin Abdullah, yang berkata: 'Rasulullah (saw) solat Zuhur pada waktu panas terik,* dan Asar ketika matahari putih bersih, dan Maghrib ketika matahari terbenam, dan dengan Isyak ia bergantung - jika baginda melihat orang ramai telah berkumpul, baginda akan solat awal, dan jika baginda melihat mereka belum datang, baginda akan menangguhkannya.'" (Sahih) *Maksudnya, pada waktu yang paling awal.

Laporkan Kesilapan | Permalink

Hadis No: 77

Daripada: Sahih Bukhari. Bab 54, Jihad (Berjuang untuk jalan Allah)

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Jabir

Mayat ayah saya yang telah dicacatkan dibawa kepada Nabi (saw) dan diletakkan di hadapannya. Saya pergi untuk membuka mukanya tetapi sahabat-sahabat saya melarang saya. Kemudian terdengar tangisan ratapan seorang wanita, dan dikatakan bahawa dia sama ada anak perempuan atau saudara perempuan Amr. Nabi (SAW) bertanya, "Mengapa dia menangis?" Atau berkata, "Jangan menangis, kerana para malaikat masih menaunginya dengan sayap mereka." (Al-Bukhari bertanya kepada Sadaqa, seorang perawi kecil, "Adakah riwayat itu merangkumi ungkapan: 'Sehingga dia diangkat?'" Yang terakhir menjawab, "Jabir mungkin yang mengatakannya.")

Hadis No: 33

Daripada: Muwatta Imam Malik. Bab 8, Solat Berjemaah

Diriwayatkan/Direkodkan oleh

Yahya menceritakan kepadaku daripada Malik bahawa dia pernah mendengar bahawa Jabir ibn Abdullah biasa solat dengan satu pakaian.

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 3191

Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 30, Bab-bab Penyembelihan

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Abu Zubair

bahawa dia mendengar Jabir bin Abdullah berkata: "Pada masa Khaibar kami makan kuda dan keldai liar."

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 1450

Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 8, Bab-bab Mengenai Pengebumian

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Muhammad bin Munkadir

"Aku menemui Jabir bin Abdullah ketika dia sedang nazak, lalu aku berkata: 'Sampaikan salamku kepada Rasulullah (saw).'" Daif

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

No. Hadis: 442

Daripada: Sahih Bukhari. Bab 8, Solat (Sola)

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Amr

Aku mendengar Jabir bin 'Abdullah berkata, "Seorang lelaki melalui masjid sambil membawa anak panah. Rasul Allah berkata kepadanya, 'Pegang mereka di kepala mereka.' "

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

No. Hadis: 3236

Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 31, Bab-bab tentang Pemburuan

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Ibn Abu Ammar (yang merupakan Abdur-Rahman) berkata: "Aku bertanya kepada Jabir bin Abdullah tentang dubuk: 'Adakah mereka buruan (yang boleh diburu)?' Dia berkata: 'Ya.' Aku berkata: 'Bolehkah aku memakannya?' Dia berkata: 'Ya.' Aku berkata: 'Adakah ini sesuatu yang kamu dengar daripada Rasulullah (saw)?' Dia berkata: 'Ya.'"

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 509

Daripada: Sahih Bukhari. Bab 39, Perwakilan atau Kebenaran, Perniagaan melalui Proksi

Diriwayatkan/Kebenaran Jabir bin Abdullah

Saya sedang menemani Nabi (SAW) dalam satu perjalanan dan sedang menunggang unta yang perlahan dan ketinggalan di belakang unta-unta yang lain. Nabi (SAW) lalu di hadapan saya dan bertanya, "Siapakah ini?" Saya menjawab, "Jabir bin Abdullah." Baginda bertanya, "Ada apa, (mengapa kamu lewat)?" Saya menjawab, "Saya menunggang unta yang perlahan." Baginda bertanya, "Adakah kamu mempunyai tongkat?" Saya menjawab ya. Baginda berkata, "Berikan kepadaku." Apabila saya memberikannya kepadanya, baginda memukul unta itu dan memarahinya. Kemudian unta itu mengatasi unta-unta yang lain selepas itu. Nabi (SAW) berkata, "Juallah kepadaku." Saya menjawab, "Ia adalah (hadiah) untukmu, wahai Rasulullah (SAW)." Dia berkata, "Juallah kepadaku. Aku telah membelinya dengan harga empat Dinar (keping emas) dan kamu boleh terus menunggangnya sehingga Madinah." Apabila kami menghampiri Madinah, aku mula pergi (ke rumahku). Nabi (SAW) bertanya, "Ke mana kamu akan pergi?" Aku berkata, "Aku telah berkahwin dengan seorang balu." Baginda berkata, "Mengapa kamu tidak berkahwin dengan seorang dara untuk bermanja-manja antara satu sama lain?" Aku berkata, "Ayahku meninggal dunia dan meninggalkan anak-anak perempuan, jadi aku memutuskan untuk berkahwin dengan seorang balu (wanita yang berpengalaman) (untuk menjaga mereka)." Baginda berkata, "Bagus sekali." Apabila kami sampai di Madinah, Rasulullah (SAW) berkata, "Wahai Bilal, bayarlah dia (harga unta) dan berikan dia wang tambahan." Bilal memberiku empat Dinar dan satu Qirat tambahan. (Seorang pencerita kecil berkata): Jabir menambah, "Qirat tambahan Rasulullah (SAW) tidak pernah terlepas daripadaku." Qirat itu sentiasa ada di dalam beg tangan Jabir bin Abdullah.

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 431

Daripada: Sahih Bukhari. Bab 23, Pengebumian (Al-Janaaiz)

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Jabir bin Abdullah

Rasulullah SAW mengkafankan setiap dua syuhada Uhud dengan sehelai kain dan kemudian baginda bertanya, "Siapakah antara mereka yang lebih mengetahui Al-Quran?" Apabila salah seorang daripada mereka ditunjukkan, baginda akan meletakkannya dahulu di dalam kubur. Baginda berkata, "Aku menjadi saksi atas mereka ini." Kemudian baginda memerintahkan mereka dikebumikan dengan darah di atas mayat mereka. Baginda juga tidak solat jenazah mereka dan tidak juga memandikan mereka. (Jabir bin Abdullah menambah): Rasulullah SAW bertanya tentang syuhada Uhud, siapakah antara mereka yang lebih mengetahui Al-Quran." Dan apabila salah seorang daripada mereka ditunjukkan mempunyai lebih banyak al-Quran, baginda akan meletakkannya dahulu di dalam kubur dan kemudian para sahabatnya. (Jabir menambah): Ayah dan bapa saudara saya dikafankan dalam satu kain.

Hadis No: 292

Daripada: Sunan An-Nasai. Bab 1, Kitab Penyucian

Diriwayatkan/Otoriti Jafar bin Muhammad

"Ayahku memberitahuku: 'Kami datang kepada Jabir bin Abdullah dan bertanya kepadanya tentang Haji Nabi (saw). Baginda menceritakan: 'Rasulullah (saw) berangkat ketika masih ada (lima) hari lagi di bulan Zulkaedah, dan kami pun berangkat bersamanya. Ketika baginda sampai di Zulkaedah, Asma binti Umais melahirkan Muhammad bin Abi Bakar. Dia mengirim pesan kepada Rasulullah (saw) untuk bertanya apa yang harus dilakukannya. Baginda berkata: 'Ghusllah, ikatlah dirimu dengan kain kemudian mulailah (talbiyah untuk ihram).'" (Sahih)

Hadis No: 429

Daripada: Sunan An-Nasai. Bab 4, Kitab Ghusl dan Tayammum

Diriwayatkan/Otoriti Jafar bin Muhammad

"Ayahku memberitahuku: 'Kami datang kepada Jabir bin Abdullah dan bertanya kepadanya tentang Haji Nabi (saw). Beliau menceritakan: "Rasulullah (saw) berangkat ketika masih ada lima (hari) di bulan Zulkaedah, dan kami pun berangkat bersamanya. Ketika beliau sampai di Zulhulaifah, Asma binti Umais melahirkan Muhammad bin Abi Bakar. Dia mengirim pesan kepada Rasulullah (saw) untuk bertanya apa yang harus dilakukannya. Dia berkata: 'Ghusllah, ikatlah dirimu dengan kain kemudian mulailah (Talbiyah untuk Ihram).'" (Sahih)

Laporkan Kesilapan | Permalink

Hadis No: 605

Daripada: Sunan An-Nasai. Bab 6, Kitab Waktu (Solat)

Diriwayatkan/Otoritas Jafar bin Muhammad

daripada ayahnya bahawa Jabir bin Abdullah berkata: "Rasulullah (saw) pergi sehingga baginda sampai di Arafah, di mana baginda mendapati khemah telah didirikan untuknya. Baginda tinggal di sana sehingga matahari terbenam, kemudian baginda menyeru Al-Qaswa' yang telah disediakan untuknya. Apabila baginda sampai di dasar lembah, baginda berucap kepada orang ramai. Kemudian Bilal mengumandangkan azan, kemudian Iqamah, kemudian dia solat Zuhur, kemudian dia mengumandangkan Iqamah, kemudian dia solat Asar, dan dia tidak solat lain di antaranya." (Sahih)

Laporkan Kesilapan | Permalink

Hadis No: 40

Daripada: Muwatta Imam Malik. Bab 3, Solat

Diriwayatkan/Autoriti

Yahya menceritakan kepadaku daripada Malik daripada Abu Nuaym Wahb ibn Kaysan bahawa dia mendengar Jabir ibn Abdullah berkata, "Seseorang yang solat satu rakaat tanpa membaca ummul al-Quran di dalamnya, dia tidak solat kecuali di belakang imam."

Laporkan Kesilapan | Permalink

Hadis No: 313

Daripada: Sunan at-Tirmidhi (Jami-al-Tirmidhi). Bab 2, Solat (Solat)

Diriwayatkan/Autoriti Ishaq ibn Musa Ansari

daripada Ma'n yang daripada Abu Nu'aym Wahb ibn Kaysan dan dia daripada Sayyidina Jabir ibn Abdullah bahawa dia berkata, "Jika seseorang terlepas surah al-Fatihah walaupun hanya dalam satu rakaat, maka seolah-olah dia tidak solat, tetapi sesiapa yang solat di belakang imam akan dimaafkan daripadanya."


Hadis No: 366

Daripada: Sahih Bukhari. Bab 8, Solat (Sola)

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Muhammad bin Al-Munkadir

Aku pergi menemui Jabir bin 'Abdullah dan dia sedang solat dengan memakai pakaian dan ridanya sedang berbaring di sebelahnya. Setelah dia selesai solat, aku berkata "Wahai 'Abdullah! Kamu solat (dengan satu pakaian) sedangkan ridamu berbaring di sebelahmu." Dia menjawab, "Ya, aku sengaja melakukannya supaya orang-orang jahil sepertimu dapat melihatku. Aku melihat Nabi solat seperti ini."

Laporkan Kesilapan | Permalink

Hadis No: 656

Daripada: Sunan An-Nasai. Bab 7, Kitab Adzan (Azan)

Diriwayatkan daripada Jafar bin Muhammad

daripada bapanya, bahawa Jabir bin Abdullah berkata: "Rasulullah (saw) telah pergi sehingga baginda sampai di Arafah, di mana baginda mendapati khemah telah didirikan untuknya di Namirah, jadi baginda berhenti di sana. Kemudian apabila matahari telah terbenam, baginda menyeru Qaswa'* dan Qaswa' telah disediakan pelana untuknya. Kemudian apabila baginda sampai di dasar lembah, baginda berucap kepada orang ramai. Kemudian Bilal melaungkan azan, kemudian baginda mengiqamatkan dan baginda solat Zuhur, kemudian baginda mengiqamatkan dan solat Asar, dan baginda tidak solat di antara keduanya." (Sahih) *Nama tunggangan Nabi (saw) iaitu seekor unta betina.

Hadis No: 24

Daripada: Muwatta Imam Malik. Bab 49, Gambaran Nabi, semoga Allah memberkatinya dan memberinya kedamaian

Diriwayatkan/Otoritas Wahb ibn Kaysan

Yahya menceritakan kepadaku dari Malik dari Wahb ibn Kaysan bahawa Jabir ibn Abdullah berkata, "Rasulullah, semoga Allah memberkatinya dan memberinya kedamaian, menghantar delegasi ke pantai. Abu Ubayda ibn al-Jarrah memimpin mereka. Terdapat 300 orang dan aku termasuk di antara mereka. Kami keluar sehingga kami telah pergi sebahagian jalan dan bekalan kami habis. Abu Ubayda memerintahkan agar bekalan tentera dikumpulkan dan jumlahnya menjadi dua bekas kurma. Dia biasa memberi kami sedikit bekalan daripadanya setiap hari sehingga habis, dan kami hanya mempunyai satu kurma setiap seorang. Aku berkata, 'Apa gunanya satu kurma?' Dia berkata, 'Kami pasti akan merasakan kerugiannya apabila ia habis.' " Jabir menyambung, "Kemudian kami sampai ke laut dan di sana terdapat seekor ikan seperti gunung kecil. Tentera makan daripadanya selama lapan belas malam. Kemudian Abu Ubaydah memerintahkan dua tulang rusuk daripadanya untuk disediakan. Kemudian dia memerintahkan agar seekor unta ditunggangi di bawahnya dan ia tidak menyentuhnya."

Hadis No: 172

Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 1, Kitab Sunnah

Diriwayatkan/Disahkan oleh Abu Zubair

bahawa Jabir bin Abdullah berkata: "Rasulullah (saw) berada di Jiranah dan baginda sedang mengagihkan ketulan emas dan rampasan perang yang berada di riba Bilal. Seorang lelaki berkata: 'Berlakulah adil, wahai Muhammad (saw)! Kerana kamu tidak berlaku adil!' Baginda berkata: 'Celakalah kamu! Siapakah yang akan berlaku adil selepasku jika aku tidak berlaku adil?' Umar berkata: 'Wahai Rasulullah! Biarlah aku pukul leher orang munafik ini!' Rasulullah (saw) berkata: 'Lelaki ini mempunyai beberapa orang sahabat yang membaca al-Quran tetapi ia tidak sampai lebih dalam daripada tulang selangka mereka. Mereka akan melalui Islam seperti anak panah yang menembusi sasarannya.'" (Sahih)

Laporkan Kesilapan | Permalink

Hadis No: 813

Daripada: Sahih Bukhari. Bab 12, Ciri-ciri Solat

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Ata

Aku mendengar Jabir bin 'Abdullah berkata, "Nabi berkata, 'Sesiapa yang makan (daripada) tumbuhan ini (yang dimaksudkannya bawang putih) hendaklah menjauhi masjid kami." Aku berkata, "Apakah maksudnya?" Dia menjawab, "Aku rasa yang dimaksudkannya hanyalah bawang putih mentah."

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 1724

Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 9, Kitab Puasa

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Muhammad bin Abbad bin Jafar

"Semasa aku sedang tawaf di Baitullah, aku bertanya kepada Jabir bin Abdullah: 'Adakah Nabi (saw) melarang berpuasa pada hari Jumaat?' Dia berkata: 'Ya, demi Tuhan Baitullah ini.'" Hasan

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadis No: 230

Daripada: Sahih Bukhari. Bab 4, Wudhu' (Wudu')

Diriwayatkan/Autoriti Aisyah

sebagai hadith (229) Sahih al Bukhari.

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadith No: 147

Daripada: Sahih Muslim. Bab 1, Iman (Kitab Al Iman)

Diriwayatkan/Autoriti Abu Zubair

bahawa dia mendengar Jabir b. 'Abdullah berkata. Aku mendengar Rasulullah (semoga damai dan sejahtera dilimpahkan kepadanya) memerhatikan ini: Antara manusia dan syirik dan kekufuran adalah meninggalkan solat.

Laporkan Kesilapan | Pautan Kekal

Hadith No: 369

Daripada: Sahih Muslim. Bab 1, Iman (Kitab Al Iman)

Diriwayatkan/Autoriti Hammad bin Zaid

Aku berkata kepada 'Amr b. Dinar: Adakah kamu mendengar Jabir b. 'Abdullah meriwayatkan daripada Rasulullah (semoga damai dan sejahtera dilimpahkan kepadanya) bahawa Allah akan mengeluarkan manusia dari Neraka melalui syafaat. Dia berkata: Ya.


Hadis No: 73

Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 1, Kitab Sunnah

Diriwayatkan/Direkodkan oleh

Diriwayatkan bahawa Ibn Abbas dan Jabir bin Abdullah berkata: "Rasulullah (saw) berkata: 'Terdapat dua golongan di kalangan umatku yang tidak mempunyai bahagian dalam Islam: penduduk Irja' dan penduduk Qadar.'" (Daif)



Jabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه)  - Kubur Di Gali Semula Untuk Di Alih

Pada taJabir ibn Abd Allah al-Ansari (رضي الله عنه) hun 1932 (1351 H), kubur sahabat Jabir ibn Abdullah al-Ansari di Iraq telah dibuka dan dipindahkan selepas Raja Faisal I bermimpi tentang beliau dan Hudhaifa al-Yamani meminta perpindahan kerana genangan air berhampiran Tigris. Mayat mereka ditemui utuh, segar, dan kelihatan hidup lebih 1,200 tahun selepas pengebumian.

Keadaan: Disebabkan oleh rembesan dari sungai Tigris yang menjejaskan kubur di Iraq, Raja Faisal I dari Iraq telah diarahkan melalui mimpi (diulang kepada Mufti Besar) untuk memindahkan mayat-mayat tersebut.

Keadaan Mayat: Setelah membuka kubur, mayat Jabir ibn Abdullah dan Hudhaifa al-Yamani didapati terpelihara sepenuhnya dan segar, seolah-olah mereka baru sahaja meninggal dunia.

Pengebumian Semula: Mayat-mayat tersebut telah dipindahkan dan dikebumikan semula di Taman Salman, 30 batu dari Baghdad, berhampiran kubur Salman al-Farsi.

Kepentingan: Peristiwa ini banyak disebut dalam kesusasteraan Islam sebagai mukjizat (Karamah) para Sahabat (para sahabat Nabi Muhammad).



No comments:

Post a Comment

Abdullah ibn Rawahah RA

  Abdullah ibn Rawahah RA - Pencari Kebenaran Syahid. Wahai Jiwaku, Kematian Tidak Dapat Dielakkan, Jadi Lebih Baik Kamu Syahid Abdullah ibn...

Most Reads